Yrittäjäsanomat kertoo helsinkiläisestä Whitepoint Optics -yhtiöstä, jonka tulevaisuus näyttää lupaavalta elokuvalinssien markkinoilla.

Suomalainen Whitepoint on kehittänyt uudenlaisen elokuvalinssin, jonka promokappaleita on jo käytetty Joshua Marstonin elokuvassa Come Sunday. Toiseenkin Hollywood-elokuvaan linssit on jo tilattu, mutta sen nimeä yhtiön edustajat eivät voi vielä paljastaa. Ne julkistetaan Los Angelesin Cinegear-messuilla kesäkuun alussa.

Joka tapauksessa Yrittäjäsanomien mukaan linsseillä on jo runsaasti kotimaista kysyntää elokuva- ja mainosmarkkinoilla – siinä määrin, ettei yhtiö pysty siihen vielä tällä hetkellä vastaamaan.

Erityistä linsseissä on yhtiön swing-and-shiftiksi nimeämä mekanismi, jonka ansiosta linssin bokeh-efektiä on Whitepointin luovan johtajan Turkka Syrjäläisen mukaan mahdollista mahdollista säätää 360 astetta.

Bokeh tarkoittaa objektiivin terävyysalueen ulkopuolisten alueiden piirtymistä, tai oikeammin sen laatua ja luonnetta. Terävyysalueen ulkopuolella olevat esineet voivat näyttäytyä esimerkiksi pehmeinä, terävinä, tähtimäisinä tai pyöreinä.

Whitepoint Opticsin Hollywood-valloituksesta kertoi Yrittäjäsanomat.