Ideana on erottaa sähköautojen lataus ja kaapelointi omiksi yksiköikseen. Näin voidaan ohittaa perustamiskustannuksiin ja sähkön laskutukseen liittyvät ongelmat.

Tavallista lataustolppaa muistuttava 3,7 kW latausteholla varustettu perustason laite maksaisi 12 euroa kuukaudessa ilman muita perustamiskuluja. Laite toimii myös perinteisinä lohko- ja sisätilalämmittimien tolppana. Teslan käyttämä kolmivaiheinen järjestelmä maksaisi viitisenkymmentä euroa kuukaudessa. Tarjolle luvataan myös tulevaisuudessa langatonta induktiivista latausta.

Parkkisähkö olisi latauslaitteen, älyn ja sähkön laskutuksen operaattori. Laskutus tapahtuisi älykkäästi autolijakohtaisesti. Latauslaitteessa on 3G-yhteys pilvipalveluyhteyttä varten ja latausjohdossa nfc-tunniste. Yksi latauspiste riittää kahdelle autolle.

Kaapeloinnin suorittaisi sähköurakoitsija ja latauspisteet toimittaisi tarpeen mukaan Parkkisähkö. Tyypillisessä 1980-luvun taloyhtiössä sähkökapasiteetti riittää sähköautoille nykyiselläänkin, vaikka puolet asukkaista hankkisi sähköautot. Järjestelmä pystyy myös jakamaan sähköä älykkäästi eri autojen kesken, esimerkiksi työpaikalla työpäivän aikana. Yhden auton lataus ei vaadi paljon sähköä, joten useammankin auton lataus onnistuu kerralla.

Asiasta kirjoitti Kauppalehti.

www.parkkisahko.fi