Peruutuskamera ja navigaattori on mahdollista hankkia autoon jälkikäteenkin – eikä silloin tarvitse edes luopua mieleisestään autosoittimesta.

Teksti ja kuvat Joni Nikkola

Tuoreimmissa autoissa tuppaa olemaan yleensä integroituna suuri kosketusnäyttö. Siitä hoituu musiikin toiston lisäksi esimerkiksi navigointi, peruutuskameran tutkailu ja moni muukin auton toimintojen hallinta. Vanhempiinkin autoihin suuren osan vastaavista ominaisuuksista voi hankkia jälkikäteen.

Otimme kokeiluun Jammaa-verkkokaupan myymän Anfilite-älylaitteen, jonka voi asentaa kojelaudan päälle. Se tuo mukanaan muun muassa peruutuskameran, navigaattorin ja kojelautakameran, mutta laite on Android-käyttöjärjestelmän ja Google Play -sovelluskaupan antimien ansiosta räätälöitävissä vaikkapa multimediakeskukseksi. Hintaa on 350 euroa, mikä on varsin sopuisa hinta siihen verrattuna, mitä vastaavat ominaisuudet usein maksaisivat lisävarustelistalta rastitettuna.



Peruutuskamera toimi testijaksollamme asiallisesti, ja se tuo kenties tarpeellisimman päivityksen auton ominaisuuksiin. Mukana on apuviivat etäisyyksien hahmottamiseen.

Paljon pienessä koossa

Anfilite-älylaite on tyylikkään mutta hillityn näköinen. Kiinnitys tapahtuu mukana tulevilla kaksipuolisilla teipeillä, ja keskusyksikön saa tarvittaessa napattua irti magneetin ansiosta. Joutohetkinään laitteen saa taitettua kokoon, jolloin se muuttuu liki huomaamattomaksi. Näyttö on kooltaan 7,84 tuumaa, eli ruudulla on kokoa hieman enemmän kuin kookkaimmissa kännyköissä.

Laitteen takana on paikka sim-kortille ja kojelautakameran tallennuksiin tarkoitetulle sd-muistikortille. Anfilite toimii itsenäisenä mobiililaitteena, mitä varten voi hankkia liittymän. Toinen vaihtoehto on käyttää laitetta wifin avulla esimerkiksi kännykän hotspotin kautta. Sen tai kodin wifin kautta voikin olla mielekkäintä tehdä suurimmat päivitykset etenkin, jos mobiililiittymän datasta joutuu maksamaan erikseen.

Laitteen takaosasta löytyy liitännät virtajohdolle, videoliitännälle ja gps-anturille sekä sim- ja sd-korttipaikat. Näytön takana sijaitseva etukamera on säädettävissä pykälittäin korkeussuunnassa sekä vielä hienosäädettävissä pallonivelen avulla. Kiinnitys kojelaudan päälle tapahtuu kaksipuoleisella teipillä, johon laite puolestaan on kiinnitettävissä kätevästi tukevilla magneeteilla.

Ajoturvallisuutta lisäävänä tekijänä mukana on kuljettajaa avustava ADAS-järjestelmä. Siihen kuuluu kaistanvaihdon varoitus (LDWS), törmäysvaroitin (FCWS) ja lähestyvän ajoneuvon varoitus (FVMA). Akkua laitteessa ei ole, vaan se käyttää auton sähköjä. Mukana toimitetaan johtosarja liittämistä varten. 

Sovelluksilla lisävaihtoehtoja

Kuten puhelimeen myös Anfilite-älylaitteeseen pystyy asentamaan sovelluksia Play-sovelluskaupasta. Laitteella voi halutessaan surffata netissä, vaikka näytön mittasuhteet ovat surffailuun vähemmän edulliset. Käyttöjärjestelmänä laitteessa on Android Oreo 8.1. Versio ei ole mikään uusin, sillä se on julkaistu vuonna 2017. Ongelmana vanhassa käyttöjärjestelmäversiossa voi olla, että tietoturva ei ole aivan ajan tasalla.

Oletuksena laitteessa on Sygic-navigointiohjelmisto eurooppalaisilla kartoilla. Mukana tulevan navigointisovelluksen tilalle tai rinnalle voi ladata jonkin toisen vaihtoehdon, kuten Google Kartat tai Heren. Sygic-navigaatiosovelluksessa ei ole suurta eroa muihin navigaatiosovelluksiin. Mukana on myös nopeusrajoitukset, mitä esimerkiksi Google Kartat eivät tarjoa.

Oletuksena laitteessa oleva Sygic-navigaatiosovellus muistuttaa logiikaltaan muita navigaatiosovelluksia. Mukana ovat myös nopeusrajoitukset, mitä esimerkiksi Google Kartat eivät tarjoa. Toimintavarmuus ei oikein vakuuttanut kaatuilun vuoksi, mutta karttaohjelmistoja voi ladata lisää Play-kaupasta.

Kaupasta saa ladattua myös esimerkiksi Spotifyn ja Tidalin, jos haluaa käyttää sitä musiikin toistoon. Niin navigointiohjeet, suoratoiston kuin handsfree-puhelutkin saa lähetettyä autosoittimeen fm-lähettimen kautta. Bluetooth-lähetintä laitteessa ei ole, ainoastaan vastaanotin handsfree-käyttöön.

Lisäksi kännykälle on ladattavissa sovellus GPS-seurantaa varten. Se ei ole tarjolla Play-kaupan kautta, vaan sovellus ladataan verkkosivulta. Mitään suurta lisäarvoa sovellus ei tarjoa. Sillä pystyy tallentamaan videota ja kuvaa etänä, mutta puhelimen ja laitteen pitää olla samassa verkossa.

Vaihtelevia kokemuksia

Laite on kätevän kokoinen auton kojelaudalla. Se ei estä näkyvyyttä ikkunoista. Kuvakkeet ovat sen verran suuria, että niihin osuu helposti. Käyttökokemus on peruslogiikaltaan tuttu älykännykän tai tabletin käyttäjille.

Kotinurkilla pyöriessä vaikutelma navigointiohjelmasta ehti muodostua jo varsin näppäräksi, mutta pidemmällä reissulla ilmeni ongelmia. Oletusnavigointiohjelmisto ehti kaatua 150 kilometrin matkalla kolmesti. Vaikka se kysyi uudelleen käynnistettäessä, jatketaanko edellistä reittiä, päämäärä täytyi kirjoittaa aina uudelleen. Paikkatiedoissa oli myös jonkin verran puutteita, esimerkiksi Puuiloja se löysi Suomesta vain kaksi. Kun vaihdettiin Google Karttoihin, kaatumisongelmaa ei loppumatkalla ilmennyt, mutta sovelluksen käyttö oli kännykkäversiota kömpelömpää.

Peruutuskameran asentaminen vaatii eniten improvisointia, ja paras kiinnitystapa riippuu pitkälti automallista. Meidän tapauksessamme se päädyttiin asentamaan rekisterikilven valon tuntumaan. GPS-moduuli sijoitettiin kojelaudan reunalle.

Peruutuskamera puolestaan toimi testissämme jokseenkin ongelmitta. Kuva käynnistyy, kun laittaa pakin päälle, ja sammuu muille vaihteille vaihtaessa. Kuten asiaan kuuluu, peruutusnäytössä on apuviivat etäisyyksien hahmottamista varten. Tuntemattomaksi jääneestä syystä peruutuskamera ei pari kertaa suostunut käynnistymään kojelautakameran nauhoituksen ollessa päällä. Kojelautakamerakin lähti uskollisesti pyörimään virta-avaimesta kääntämällä. Kuvanlaatukin ajaa asiansa. Kaistavahtikin ilmoittelee tunnollisesti esimerkiksi erkanevista kaistoista.

Asensimme myös Tidal- ja Spotify-sovellukset, joilla saa toistettua musiikkia. Tidal ei suostunut jostain syystä toistamaan paria kappaletta enempää, ja sovellus ei muutenkaan tuntunut taipuvan näytön mittasuhteisiin. Spotify sen sijaan tuntui toimivan, ja käyttökokemuskin oli kutakuinkin normaali. YouTube-videotkin lähtivät pyörimään, ja katselukokemus vastasi jotakuinkin kännykän näytöltä vaakasuunnasta katsomista. Fm-toistossa oli hieman häiritsevä mutta ääntä toistettaessa taustalle peittyvä häiriöääni.


Lisäominaisuuksia vaihtelevalla menestyksellä

Anfilite-älylaitteesta jäi hieman kahtalainen vaikutelma. Laite toi 20-vuotiaan Audin ominaisuuksiltaan kutakuinkin ajan tasalle, eikä päivityksen hinta ole mahdoton. Koko on näppärä ja näyttö kirkas. Peruutus- ja kojelautakamera vaikuttivat toimivan testissämme niin kuin pitääkin, ja kuvanlaatukin on asiallinen. 

Sen sijaan navigointi ja käyttökokemus ylipäätään jättävät ohjelmistopuolella runsaasti toivomisen varaa. Laitteen oma navigointisovellus on herkkä kaatumaan ja osoitetiedoissa on puutteita. Kolmannen osapuolen sovellusten käyttökokemuskin vaihtelee hyvästä keskinkertaiseen eksoottisen kuvasuhteen vuoksi. Siksi olisikin tärkeää, että mukana tulevat sovellukset olisivat pomminvarmoja.

HYVÄÄ & HUONOA

Kompakti koko
Kirkas näyttö
Kameroiden toiminta
Kömpelö ja epävakaa käyttöliittymä
Navigoinnin puutteet

Anfilite-älylaite kojelaudalle
Hinta350 euroa
LisätietojaJammaa.com
Näytön koko7,84”
Mitat312 x 88 x 17 mm
Paino900 g
Bluetooth-versio4.0
KäyttöjärjestelmäAndroid Oreo 8.1
Etukamera720p, 140°
Takakamera1080p, 120°
FM-radio/lähetin87,5–108,0 MHz
KorttipaikatSim ja SD-muistikortti
AntenniSisäänrakennettu
KaiutinSisäänrakennettu
MuutaGPS-moduuli, takakamera, 6 metrin kamerakaapeli, johtosarja, käyttöohje.

Juttu on lyhennelmä artikkelista, joka on julkaistu alunperin AVPlus-lehdessä 5/2022 (nro.214).